lørdag 4. mai 2013

kakaokuler.

i løpet av mine barneskoleår, leste jeg veldig mye donald. jeg tror faktisk ikke vi avsluttet abonnementet før jeg var godt i gang som student, dog det sant skal sies at det var mine yngre søsken som de siste x antall årene var de som åpnet bladene selv om de fremdeles var adressert til meg. en gang var det en oppskrift på langbeins kakaokuler i et av dem; kakaohavrekuler med kokos rundt som kunne minne om barnevennlige punsjboller. de traff blink. spesielt for bakeglade skolebarn som ville lage noe raskt, enkelt og godt. det hender fremdeles at både søsteren min og jeg får cravings etter disse, og når vi sier 'langbeins kakaokuler', er det ingen tvil om hva vi snakker om. smaken sitter fremdeles i ganen.


her har jeg funnet frem til den gamle oppskriften i oppskriftboken min med merkelig håndskrift i, og gjort den en anelse mer voksenvennlig med kaffe og en litt mer homogen konsistens. de er fremdeles så barnevennlige at minnene banker i hjertet (og i parentes har jeg føyd med slik vi lagde dem for utellelige år siden).

til cirka 20 kuler (avhengig av størrelse), trenger du;
100 gram mykt smør/margarin
1.5 dl melis (eller sukker)
3 ss bakekakao
3 ss sterk kaffe (eller ingen kaffe i det hele tatt)
0.5 ts vaniljepulver (eller 1 ts vaniljesukker)
4.5 dl malte havregryn (eller hele havregryn eller en blanding)
kokosmasse


1. mal havregryn til havremel, men la det fremdeles være ganske grovt. eventuelt kan du bruke havremel (så blir det litt mindre motstand i kulene) eller hele havregryn (så blir det masse motstand).


2. rør smør/margarin og melis (eller sukker for litt mer motstand) med håndmikser til en kremete masse. tilsett kakao, kaffe (eller ikke) og vaniljepulver og bland det sammen. ha til slutt i havremelet. bruk om nødvendig hendene til å kna det sammen til en fast masse. sett i kjøleskap i et kvarters tid.


3. trill kuler av deigen og snurr dem i kokosmasse. sett dem i kjøleskap til de har stivnet. 


og så er det bare å nyte (og oppbevar dem i kjøleskapet om ikke alle blir borte med en gang). 
god lørdag!



1 kommentar:

  1. Mmm, dette er de vi kaller "negerboller" og vi baker dem til jul hvert år :D

    Koselig du ville delta i gavedrysset!!
    Flere premier blir presentert utover i Mai så bare og følge med :)

    Nyt søndagen,
    Klem Klem♥

    SvarSlett

❦ nature is a language, can't you read?