lørdag 27. april 2013

mine beste rundstykker.

jeg er elendig på gjærbakst. og det er ikke bare noe jeg sier - ting jeg baker med gjær i har en tendens til å bli flatt, hardt, seigt og smakløst. spesielt er det gjærbakst man skal elte og ta masse på som ødelegger for meg. det er med stor lykke at jeg har funnet frem til en oppskrift på boller som alltid gir perfekte, fløyelsmyke boller (eller kanelsnurrer eller hva man måtte ønske).

nå er det tid for rundstykker. disse er gode, enkle å lage og krever minimalt kontakt med deigen. akkurat sånn jeg liker det.


til 32 rundstykker trenger man;

100 gram havregryn
50 gram solsikkefrø
25 gram sesamfrø
25 gram linfrø
25 gram gresskarkjerner
2.5 dl varmt vann

+

350 gram grovt mel
500 gram siktet hvetemel
50 gram blåbærmüsli
50 gram rosiner
50 gram hakkede hasselnøtter
1 ss sirup
1 ss honning
1 ts salt
1 pakke gjær
3 dl lunken melk
3 dl lunkent vann


toppynt, for eksempel hakkede hasselnøtter og gresskarkjerner


slik gjør du;

1. bland sammen havregryn og frøene fra del 1 av oppskriften. ha i det varme vannet og la blandingen stå på benken til den er avkjølt.

2. ha ingrediensene fra del 2 i en kjøkkenmaskin (spar på litt av melet!) sammen med kornblandingen. jeg er overbeist om at trikset i disse rundstykkene er müsli og rosiner, så jeg vil ikke anbefale å sløyfe det.

3. elt på lav hastighet i ca 10 minutter. ha i litt mer mel og elt videre til du får en smidig deig som slipper bakebollen, men som fremdeles er litt klissete.

4. dekk bollen med plast og la den heve på et lunt sted til dobbel størrelse.

5. ha deigen på benken sammen med litt mel. kna den lett (typ ta på deigen tre ganger; ikke noe minutterselting her, nei) slik at den slipper underlaget. del den i 8 like store biter. form hver av dem til cirka 1 cm høye sirkler. kutt hver i 4. dypp så toppen i en bolle med vann før du dypper den i toppynten og legger dem på et bakepapirkledd stekebrett.

6. ha et kjøkkenhåndkle over & etterhev til cirka dobbel størrelse. 

7. stek rundstykkene på 200 grader (varmluft) i 10 minutter (eller til de er gylne på toppen). 


nå har jeg fryseren full av hjemmebakte rundstykker. tin dem i mikroen eller i ovnen, så har du fersk bakst når du måtte ønske. johoo. fest. 

2 kommentarer:

  1. Veit du, for berre ein time sidan tenkte eg at eg hadde lyst til å finne oppskrift på supergode, grove rundstykker!

    SvarSlett
    Svar
    1. så genialt! håper de faller i smak.

      Slett

❦ nature is a language, can't you read?