søndag 28. oktober 2012

verdens enkleste eplekake

fordi det er høst og norske epler i butikken, har jeg tryllet meg frem til en oppskrift på eplekake. ikke en tolags eplekake slik som min favoritteplekake er (som jeg også skal blogge om i fremtiden), men en slik enkel en. en slik kake man bare kan slenge sammen og som har omtrent ingen ingredienser. rågodt. og pinlig lite tiltakskrevende.


ingredienser;
epler. for eksempel to.
to egg
2.5 dl sukker
3 dl hvetemel
1 dl melk
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
110 gram mykt smør
sukker&kanel
perlesukker

fremgangsmåte;
sett ovnen på 170 grader.
pisk egg og sukker til eggedosis, samtidig som du
smelter smør og koker det opp sammen med melken.
bland sammen mel, bakepulver og vaniljesukker og vend det inn i eggedosisen.
vend til slutt forsiktig inn melkesmøret.
ha røren i en springform.

skrell eplene og kutt dem i tynne skiver. 
ha dem i en pose sammen med sukker&kanel. 
blås luft i posen og rist på den slik at alle eplebitene får sukker og kanel på seg. 
dytt eplebitene ned i røren.
strø kanel og perlesukker på toppen av kaken.

og stek den i 40 minutter. 



(jeg gav denne kaken til de fire legemenneskene på avdelingen da jeg var ferdig med medisinpraksis. de spiste opp nesten hele. det tror jeg er et godt tegn). 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?