onsdag 31. oktober 2012

sjokolademuffins med vaniljekrem

muffins er noe av det fineste jeg vet om. det er nesten som salat; man kan lage det av akkurat hva som helst, alt fra brokkolimuffins til store amerikanske muffins med rosa frosting. så kommer de i passelige størrelser, ferdig innpakket og lett å ta med seg. dessuten er de vakre å se på. som oftest.

etter å ha fartet rundt en hel lørdag, fant jeg ut at jeg skulle lage muffins til kveldsbesøket. svarte og hvite. så da ble det sjokolademuffins med vaniljesmørkrem på toppen. nam.


til 12 stykker, trenger man;
110 gram mykt smør
1 1/4 dl sukker
2 egg
2 dl mel
1 1/4 dl kakao
1/2 ts natron
1/2 ts bakepulver
1/2 ts vaniljepulver
1 1/2 dl melk
100 gram mørk sjokolade

fremgangsmåte;
sett ovnen på 170 grader. 
rør smør og sukker hvitt og luftig med en miksmaster. rør så inn ett egg om gangen.
bland det tørre sammen og ha halvparten i smørsukkereggblandingen, bland.
ha i halvparten av melken og bland, før du har i resten av det tørre, blander og så resten av melken.
hakk sjokoladen i bland det i røren.
fordel røren i 12 muffinsformer.
stek i 16 minutter. 

smørkremen lagde jeg ved å mikse litt mykt smør, melis og vaniljepulver med en miksmaster. det er bare å prøve seg frem til riktig konsistens & smak. det er ikke så vanskelig. 

2 kommentarer:

  1. Ser kjempe gode ut!
    Etter lenge med googling etter sjokolademuffins,endte jeg opp med denne oppskriften:-) Skal prøve meg på disse i dag.
    Takk for at du deler!

    Hilsen Marte..

    SvarSlett
    Svar
    1. så trivelig! håper de falt i smak.

      Slett

❦ nature is a language, can't you read?