søndag 21. oktober 2012

chocolate peanut butter cake, take 2.

chocolate peanut butter cake. den episke kaken. kaken over alle kaker. jeg bakte denne kaken første gang for omtrent to år siden, and i tell you; av alle kakene jeg har bakt, er det ingen som har blitt snakket om mer enn denne. det er kaken jeg har brukt lengst tid på å bake. det er kaken som er så mektig at man nesten ikke vet hvor man skal gjøre av seg. og det må være en av de beste kakene noensinne. 



som man kanskje kan tenke seg; dette er ikke en kake jeg baker veldig ofte. det er så mye kake at jeg føler at man virkelig må ha en god grunn til å bake (og spise) den. bursdag, for eksempel. sigrid og jeg fant ut at vi skulle bake kake i 25-årsbursdagspresang til en i klassen. og det tok jo halve lørdagen, pluss litt av fredagen. akkurat etter planen.

kaken består av tre komponenter;
  • sjokoladebunner
  • peanøttkrem
  • sjokoladeglasur



til sjokoladebunnene trenger man;
220 gram hvetemel
560 gram sukker
85 gram kakao
2 ts bakepulver
1 ts salt
225 gram rapsolje
225 gram rømme
3.4 dl vann
2 ts hvitvinseddik (eller vanlig eddik)
1 ts vaniljeekstrakt
2 egg

i den opprinnelige oppskriften har de valgt å lage tre bunner, altså lage røren og så steke den i tre separate former. første gang jeg bakte kaken, lagde jeg en stor kake og delte den i tre, men det er ikke noe jeg vil anbefale. denne gangen lagde jeg bunnene i to omganger og endte opp med fire bunner i stedet. altså; lag halve røren og stek først bunn 1 og så bunn 2, før du gjør det samme på nytt. jeg stekte 2 bunner på fredag og 2 på lørdag. hittil den enkleste løsningen jeg har kommet frem til.

fremgangsmåte; sett ovnen på 175 grader. ha mel, sukker, kakao, bakepulver og salt i en bolle og bland sammen med en visp. ha i rømme og matolje og bland godt. spe så i med vannet til en fin røre. ha i hvitvinseddik og vaniljeekstrakt og bland, før du blander inn egget.


ha halvparten av røren i en springform og stek på 175 grader i 20 minutter. stek så den andre halvparten av røren. og gjenta. 


ha de ferdigstekte bunnene i fryseren. de er mye lettere å arbeide med når de er frosne enn når de er myke og brekker, tro meg. dessuten; ettersom det er en kake det tar ganske lang tid å bake, kan man jo bake bunnene i god tid i forveien. i fryseren holder de seg godt.


til peanøttkremen trenger man;
300 gram naturell kremost
110 gram mykt smør
cirka 600 gram melis
150 gram fint peanøttsmør


framgangsmåte; ha kremosten og smøret i en kjøkkenmaskin og pisk til det er fluffy. bland så inn peanøttsmøret. til slutt har du gradvis i melisen til kremen har en fløyelsmyk konsistens og virker grei å jobbe med. 


og så; kakebygging.


dette syns jeg er den morsomste delen av kakebakingen. og det er ikke spesielt vanskelig heller, bare bunn - krem - bunn - krem - bunn - krem - bunn - krem.










så putter du kaken i kjøleskapet mens du lager sjokoladeglasuren.

til sjokoladeglasuren trenger du;
225 gram halvsøt sjokolade
3 ts fint peanøttsmør
2 ts lys sirup
1.2 dl melk

fremgangsmåte; ha sjokolade, peanøttsmør og sirup i et vannbad. rør ofte helt til alt er smeltet og godt blandet sammen. spe så i melken og rør til en klumpfri glasur. 


ha glasuren over kaken mens glasuren fremdeler er varm. fordel den utover kantene slik at den renner nedover. ha kaken i kjøleskapet til den skal serveres.


(og hvis man ikke har den lenge nok i kjøleskapet før man bestemmer seg for å gå 20 minutter med den, kan det godt tenkes at den blir litt deformert på veien).


(men det virket som om både bursdagsbarnet og gjestene var fornøyd allikevel.)

serveringstips #1) melk. tro meg, du trenger melk. selv om du drikker øl eller vin. du trenger melk.


serveringstips #2) selv om det kanskje høres trist ut og det kanskje ikke er det man har aller mest lyst til å gjøre etter at man har bakt en halv dag; kaken er mye bedre på dag 2. gitt at den har stått i kjøleskapet og sjokoladen har stivnet ordentlig, såklart. 

og ellers; nyt. sakte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?