onsdag 3. oktober 2012

brokkolipestopasta & jukserundstykker

middag. det er viktig, det. ofte er jeg ikke så veldig flink til å lage middag selv, i alle fall ikke en rett med et ordentlig navn. det blir helst en liten haug med stekte grønnsaker og litt bulgur/ris/couscous til. eller suppe med brød. ikke akkurat toppen av matstigen og noe man inviterer gjester til. 

i dag ville jeg lage noe annet, noe jeg ikke hadde prøvd før. jeg elsker brokkoli aller mest av alle grønnsaker i hele verden. jeg liker pasta. og jeg liker permesan. dessuten liker jeg mat som ikke tar alt for lang tid å lage, spesielt på hverdagene. så i dag ville jeg lage pasta med brokkoli, helst på en litt annen måte enn en haug med pasta og en haug med brokkoli som ikke helt skjønte hvorfor de var plassert på samme tallerken. resultatet; brokkolipestopasta. (selv om det kanskje ikke er lov til å kalle det pesto, men det likner i alle fall litt).



du trenger til 3 porsjoner;
200 gram tørr pasta
masse kaldt vann med salt i
1 brokkoli
1/2 løk
3 ss kremost, gjerne med hvitløk eller urter
salt & pepper
permesan

fremgangsmåte;
kok opp kaldt vann med salt i og kok pastaen som lenge som pakken sier du skal. i en annen gryte koker du opp vann helt for seg selv. hakk opp brokkoli og løk i greit store biter og kok dem møre. når de er ferdigkokt, har du dem i en foodprocessor/sviser dem med stavmikser til det blir en grønn mos. ha i kremost og bland godt. krydre med salt&pepper, evt annet du måtte ønske. når pastaen er ferdigkokt, heller du av vannet og har brokkolipestoen over. rør rundt, ha i en skål og dryss permesan over.

akkurat så enkelt. og så godt.

jeg bakte også rugrundstykker i dag, på juksemåten. ha en pose med rugbrødmiks og tilsett en haug med ekstra korn & litt honning, bruk en skje til å dandere deigen til rundstykker (uten forheving) og hev dem så i en times tid før de stekes på 200 grader i 15 minutter. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?